Proust and the Squid: The Story and Science of Reading Brain

Nigdy nie przyszliśmy na świat, by czytać . Tak zaczyna się przyjemna relacja Maryanne Wolf z neuronauki czytania. Ten kluczowy wgląd, że nasze mózgi ewoluowały dla języka słuchowo-głosowego, ale nie dla wydobywania znaczenia z druku, wyznacza etap podróży przez historię alfabetu, zmieniając poglądy kulturowe na temat znaczenia czytania, neuronaukowe podejścia do zrozumienia czytanego mózgu i dręczące problemy z odczytaniem upośledzenia. Po drodze Wilk, z niezwykłą zwinnością w stosunkowo kompaktowej książce (przeznaczony zarówno dla miłośników, jak i niewtajemniczonych), płynnie przechodzi między różnymi dyscyplinami, takimi jak lingwistyka, neuronauka, psychologia poznawcza i archeologia. Jej głos wyraźnie przechodzi; ona jest zafascynowana czytaniem i dzieli się tą energią. Nieco enigmatyczny tytuł odnosi się do wglądu Marcela Prousta w czytanie, z jednej strony i świetlnej roli badań neurobiologa – gigantyczny akson kałamarnicy to modelowy system do zrozumienia, w jaki sposób informacja jest propagowana przez system nerwowy – z drugiej. Wilk zręcznie integruje te motywy w swoim koncie z tym, co wiemy o tym, jak mózg czyta i jak uczy się czytać. Czytanie to stosunkowo niedawny wynalazek kulturowy, rzędu 5000 lat. Nadmiernie optymistyczne przekonanie, że wszystkie dzieci mogą i będą się uczyć czytać, jest jednak niezwykle niedawnym – a na pewno nie powszechnym – oczekiwaniem. Nauka czytania w typowym scenariuszu wymaga lat otwartego treningu i praktyki. W przypadku braku takiego przeszkolenia jest niezwykle mało prawdopodobne, aby dana osoba nabyła umiejętność czytania. Znaczenie szkolenia uznaje się za krytyczne dla definicji dysleksji; Diagnozy nie można przypisać, jeśli nie ma możliwości edukacyjnych.
Jak więc nauczyć się czytać. Wolf twierdzi, że mózg wydaje się nauczyć czytać, pożyczając sieci, które ewoluowały w innych celach. Systemy przetwarzania obiektów wizualnych są wzywane do łączenia linii i zawijasów liter przed tobą w tej chwili z fonologicznymi aspektami języka mówionego. Nasze sieci języka słuchowo-ustnego wchodzą w interakcję z tymi sieciami przetwarzania wizualnego, aby utworzyć umiejętne czytanie. Nasze sieci funkcji wykonawczych współdziałają z sieciami przetwarzania językowego i wizualnego, aby ułatwić przejście do automatycznego czytania. Wolf twierdzi, że tylko wtedy, gdy czytanie staje się automatyczne, czytelnik ma czas na pełne przetworzenie informacji w tekście.
Jeden zastanawiający temat w książce dotyczy historii, że Sokrates wyraził ogromną powściągliwość w odniesieniu do komunikacji myśli poprzez czytanie i pisanie. Wierzył, jak nam powiedziano, że czytanie i pisanie oczernia intelekt. Wolf jednocześnie przedstawia jasny argument za tym, dlaczego Sokrates się mylił – że słowo pisane ułatwiło rozwój intelektualny w piśmiennym społeczeństwie – i opinię, że jego perspektywa powinna być wzięta pod uwagę, kiedy zagłębiamy się głębiej w erę informacji cyfrowej. Temat ten jest zagadkowy, ponieważ Internet jest w tym kontekście kolejnym kulturowym wynalazkiem. Wielkie możliwości czekają na nas w erze cyfrowej, w tym dostęp do większej liczby wirtualnych tekstów niż jakakolwiek pojedyncza biblioteka fizyczna mogłaby zawierać Czy Groum sugeruje ogrom i równoczesność informacji. Być może, mają tu zastosowanie te same argumenty dotyczące niezwykłej zdolności naszych mózgów do podjęcia ogromnego zadania nauki czytania.
Jednym z tematów, który zasługiwał na uwagę, ale nie otrzymał go na tak imponująco kompletnym koncie, jest znaczenie zidentyfikowania interwencji opartych na dowodach dotyczących upośledzenia czytania. Niewiele jest produktów remediacyjnych z dysleksją, a te, które są dostępne, wykazują nierównomierną skuteczność, gdy są rygorystycznie testowane. Rosnąca literatura naukowa na temat czytania, opisana tak skutecznie w tej książce, sugeruje, że powinny istnieć lepsze sposoby leczenia tego zaburzenia, a przemyślenia Wolfa na ten temat zakończyłyby dyskusję.
Wolfowi udało się dostarczyć fascynującego, dostępnego i dobrze powiązanego opisu historii i nauki czytania mózgu . Studenci z wielu dyscyplin, w tym pediatrii, neurologii, psychologii, neurologii, edukacji, lingwistyki i antropologii czytając tę książkę.
Bradley L. Schlaggar, MD, Ph.D.
Washington University School of Medicine, St. Louis, MO 63110
wustl.edu
[patrz też: firma zbrojarska, autyzm terapia, Kabiny Sanitarne ]

Powiązane tematy z artykułem: autyzm terapia firma zbrojarska Kabiny Sanitarne